Nummer funf - Reisverslag uit Brikama, Gambia van Sheila Borger - WaarBenJij.nu Nummer funf - Reisverslag uit Brikama, Gambia van Sheila Borger - WaarBenJij.nu

Nummer funf

Blijf op de hoogte en volg Sheila

26 November 2015 | Gambia, Brikama

Het weekend na Lamin Lodge zijn we naar Makasutu Cultural forest geweest. Dit is een soort park wat in het bos ligt. Als onderdeel van de rondleiding maak je een wandeling door het bocht, er wordt een stukje op de rivier gevaren en als afsluiter kan je zwemmen in een zwembad. Doordat we de rivier al eens eerder hadden gezien was het niet zo bijzonder meer voor ons. We hadden een aangepast programma gevolgd doordat we via lokale mensen korting konden krijgen. Hierdoor waren we een halve dag aanwezig in plaats van een hele. Iedereen was een beetje gaar door onbekende reden die dag, dus we vonden het allemaal wel oke maar niet heel spectaculair.

Doordeweeks was het weer gewoon werken in het health centre. Dinsdag zijn Anneke en ik meegeweest op outreach om kinderen te vaccineren. Hierdoor heb ik eindelijk wat meer van het ‘binnenland’ (zo ver zaten we niet in het binnenland) gezien. Helaas had men de verkeerde spuiten en naalden meegenomen, 0.05 ml ipv de benodigde 0.5 ml. Gevolg hiervan was dat er iemand naar het health centre terug moest rijden om de goede spuiten te halen, wat ongeveer een uur duurde. Daarom ben ik maar even bij de persoon van het lab gaan zitten. Hij deed testen op HIV en hemoglobine bij zwangere vrouwen door middel van bloed uit een vingerprik. Na een hele uitleg ben ik weer terug gegaan naar het vaccineren, waar ik heb bij de kinderen heb bepaald welke vaccinatie ze op dat moment moesten krijgen. Klinkt heel ingewikkeld maar het houdt eigenlijk alleen maar in dat je moet kijken naar de geboortedatum van het kind en vervolgens reken je door welke vaccinatie dan nodig is op de datum van vandaag.

Dit weekend hebben we besloten een rustig weekend te houden. Zaterdag zijn Celeste, Nienke en ik naar het strand geweest. Miriam haar man was die week bij haar, dus daar heeft ze de hele week mee doorgebracht. Christel was naar een soort bijeenkomst en Anneke was gestoken door een onbekend insect. Gevolg hiervan was dat de bulten zijn gaan ontstoken en pijn deden. Hiervoor is ze van de week nog bij het ziekenhuis langs geweest en hier heeft ze medicatie voor gekregen. De dag daarna bleek dat er in de bulten larven zaten, dus ze is weer terug gegaan naar het ziekenhuis waar ze zijn verwijdert gelukkig.

Tijdens het reizen naar het strand werden we bij het overstap punt door een man gevraagd of hij ons naar het volgende overstap punt mocht brengen. Een gratis lift, dus daar zeiden we geen nee tegen. Het ritje hebben we gemaakt onder het genot van ‘motherfucking’ diepzinnige rap. Achteraf wou de man (het zou ook eens niet in Gambia) ons telefoonnummer hebben zodat we een keertje konden stappen met hem. Hier hebben we maar vriendelijk voor bedankt.

Inmiddels is het wel echt te merken dat het toeristenseizoen is begonnen. Langs het strand zie je meer blanken dan zwarten. Hier in Gambia zie je eigenlijk nooit lokale mensen hand in hand lopen (wanneer ze man-vrouw zijn, gewoon vrienden zie je het wel doen). Het is dan ook best raar om ineens stelletjes te zien (de blanken), die soms nog net geen seks in het openbaar (lees ligstoel van hotel) hebben.

Voor aankomende week staat een weekje vakantie op de planning! Vrijdag vertrekken we naar Segenal. Om 5 uur ’s ochtends vertrekken we, dus dat wordt een brakke autodag. Met iemand van de College en een bestuurder rijden we (hopelijk) met 1 auto naar Senegal. Daar gaan we dan een safari doen, naar Dakar, een soort monumenteiland en we slapen 1 nacht in de woestijn waar we oa gaan sandboarden en kameelrijden. In totaal zijn we dan 5 dagen weg. En ik moet zeggen, ik heb best wel zin in even een vakantie!

  • 27 November 2015 - 16:44

    Denise:

    Yeeey nieuw stukje!
    Klinkt alsof je maar weinig te doen hebt iedere keer op werk haha :P
    En eww larven in je lichaam! xD Een lift van een vreemde aannemen lijkt mij nooit een goed idee, zeker niet als ik in Afrika zou zijn. Maar gelukkig bleef het bij de hoognodige nummers vragen :P
    En woop woop vakantie! Dan wil ik wel meer foto's zien hoor! haha. Kan je die niet toevoegen hierin? Of is dat teveel werk?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Brikama

Minor ISD Gambia

Ik heb er lang over getwijfeld of ik een blog wil bijhouden. Ik ben niet zo een 'mijn social media hou ik ge-update'-mens en bovendien wist ik niet of ik wel wilde dat iedereen mee kon genieten van mijn leven daar. Ik zie dit best wel als een dagboek wat dan toch openbaar wordt. Toch heb ik er voor besloten om het wel te doen. Zelf vind ik het altijd wel interessant om andermans soort gelijke verhalen op zo'n manier te lezen. Bovendien is dit een makkelijke manier om iedereen geupdate te houden en hoef ik niet 85 x hetzelfde verhaal persoonlijk aan iedereen door te chatten! (Jaja, ook gemak speelt een grote rol, haha!) Ten slotte was een doorslaggevende reden voor mij het feit dat ik zelf later op deze manier herinneringen op kan halen door simpelweg deze 'blog' te lezen. Ik weet niet hoe goed ik alles bij ga houden en hoe interessant het wordt, maar het begin is er in ieder geval!

Wat veel gestelde vragen so far:
Hoe lang ga je weg? van 25 september tot 18 januari 2016
Waarom ga je deze minor doen? Ik ga deze minor doen omdat ik altijd al naar het buitenland heb gewilt en dit is de perfecte kans! Wanneer ik straks een relatie heb en baan, huis etc. denk ik dat je toch minder snel geneigd bent om voor een langere periode naar het buitenland te gaan.
Wat houdt de minor in? De minor heet International Sustainable Development. Ik ga in Gambia 20 weken meelopen in een Health Centre. 10 weken op de kraamafdeling en 10 weken op de kinderafdeling. Mijn persoonlijke doel is om meer te weten te komen hoe men leeft in zo'n totaal andere cultuur en om beter met cultuurverschillen om te gaan. Bovendien denk ik dat het een goede reminder is om te zien hoe goed wij het hier in Nederland eigenlijk wel niet hebben. Daarnaast ga ik een aantal dagen in de week meedoen aan een project gericht op de grote vluchtelingenstroom naar Europa. De bedoeling van dit project is om de bevolking daar bewuster te maken dat Europa niet het beloofde land en de oplossing is.
Is Gambia niet gevaarlijk? Nee Gambia is niet gevaarlijk.
Waar ga je verblijven? Op de campus van de universiteit daar.
Moet je alles zelf betalen? Ja, ik betaal alles zelf, niks geen beurzen helaas!
Vind je het eng? Nee, valt eigenlijk wel mee. Ik denk dat ik het in het begin wel even lastig ga krijgen vanwege de andere taal (men spreekt er sort of Engels van wat ik begreep) en omdat alles natuurlijk nieuw en anders is, maar ik heb er eigenlijk best veel zin in!

Recente Reisverslagen:

04 Januari 2016

Feestdagen etc.

04 December 2015

Senegal

26 November 2015

Nummer funf

26 November 2015

Nummer funf

09 November 2015

Nummer 4 alweer
Sheila

Op het moment ben ik derdejaars HBO verpleegkunde student aan Windesheim in Zwolle. Voor de minor die ik heb gekozen ga ik ongeveer 4 maanden naar het buitenland. Gambia! Ik ga hier samen heen met 5 andere meiden van verschillende studies, waarvan 1 vriendin/huisgenoot/klasgenoot Anneke is.

Actief sinds 29 Aug. 2015
Verslag gelezen: 345
Totaal aantal bezoekers 7112

Voorgaande reizen:

25 September 2015 - 18 Januari 2016

Minor ISD Gambia

Landen bezocht: